Groesbeek blijft tegen spoor

 

GROESBEEK - Meepráten over een mogelijke herstart van de railverbinding Nijmegen-Kleef? Dat doet Groesbeeks burgemeester Prick met alle plezier.

Maar meedóen: geen sprake van. Prick is klip en klaar in zijn overtuiging dat reactivering van het in 1991 gesloten spoor voor Groesbeek helemaal geen voordeel oplevert. En toch heeft het gemeentebestuur 'ja' gezegd tegen de uitnodiging van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen om mee te doen aan een onderzoek naar het opnieuw optuigen van de rails Nijmegen-Kleef, met een mogelijke aftakking naar de passagiersterminals van Airport Niederrhein in Weeze.

Voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio is zó enthousiast dat hij mogelijkheden ziet om de lijn wellicht al vóór het jaar 2020 nieuw leven in te blazen. Een opmerking die burgemeester Prick in het verkeerde keelgat schiet: "Modder moet zich aan de keiharde afspraak houden dat er vóór 2020 niets met de spoorlijn gebeurt."

Het naar voren trekken van reactivering zou de doodsteek kunnen betekenen voor de draisine, het fietsspoorlijntje dat sinds vorig jaar zomer rijdt op het traject Groesbeek-Kranenburg-Kleef.

Dat Groesbeek zitting neemt in de stuurgroep heeft voor Prick maar één reden: "We waren en we blijven tegenstander van heropenstelling. We zullen ons in die onderzoekscommissie op alle fronten blijven verzetten. Meedoen doen we slechts met één doel: strijd voeren."

Groesbeek schiet volgens zijn burgemeester helemaal niets op met een herstart van de lijn Nijmegen-Kleef: "Het spoor snijdt ons dorp sinds mensenheugenis doormidden. In stedenbouwkundig opzicht is de lijn een sta-in-de-weg. Maar zeker ook voor de verkeersafwikkeling in ons dorp is een heringebruikname ongewenst. Als de verbinding weer geopend wordt dan heeft dat ook tot
gevolg dat de frequentie van het busvervoer naar de dorpen en de Groesbeekse instellingen omlaag gaat en dat willen we per se niet. En schiet ik er nu echt iets mee op als ik straks over het spoor drie minuten eerder in de stad ben dan als ik de bus neem?"